Verdens nordligste NMS-butikk
– På et styremøte i NMS Gjenbruk sentralt, hadde vi besøk av en forsker som oppfordret til å tenke gjennom hva som er den enkelte butikks fortrinn. Det har vi snakket om også i styret her i Bodø. Tilbakemeldingene vi får fra kunder, er at vi har fine utstillinger, at det er reint i lokalene og lukter godt, og at vi har et godt bibliotek, sier styreleder Margrethe L. Riibe.
Hun hadde sine første vakter i butikken i 2018. Så ble hun spurt om hun ville ta ansvar ved å stille til styret, og har vært styreleder siden 2019. Hun legger stor vekt på at butikken skal være ryddig og ordentlig.
Møbler i kveldsbønn
Butikken til NMS Gjenbruk ligger svært sentralt i en handlegate i Bodø. Fretex og Røde Kors har sine gjenbruksbutikker i samme område. Det betyr konkurranse om kundene, men samtidig har det sine fordeler. Folk går gjerne innom flere av gjenbruksbutikkene på jakt etter «godbiter».
– Det er stor konkurranse på klær, derfor selger vi ikke det – bortsett fra barneklær, sier Riibe.
Styrelederen skulle gjerne sett at vare-tilfanget hadde vært enda bedre. Når noen møbler er blitt solgt, kan det lett se litt tomt ut i lokalet. Det har hendt at hun har bedt: – Kjære Gud, gi oss møbler!
– Når vi har kontakt med folk som sier vi kan komme for å hente for eksempel møbler hos dem, gjør vi oppmerksom på at vi kan si nei til å ta med oss varen dersom den ikke holder god nok standard. Vi ber dem gjerne sende oss et bilde av varen på forhånd. Vi pleier også å spørre om hvor varen befinner seg. En gang vi ikke spurte, viste det seg at den fine sofaen måtte bæres ned en smal vindeltrapp sju etasjer, humrer hun.
Byutvikling
Bodø er en by i stor utvikling i sentrumsområdet. En del selger sine eneboliger og flytter til leilighet i sentrum. Mange av varene NMS Gjenbruk Bodø får, er fra folk som flytter til en mindre bolig og dermed må kvitte seg med ting. Butikken har også vært heldig å få inn flere dødsbo. Fra en enkemann som flyttet fra byen fikk butikken fine duker som var strøket, nesten ubrukt sengetøy, og så videre.
– Det er en stor opplevelse å få takke de som gir oss så pene ting, sier Riibe.
Nyåpning i 2020
I januar 2020 flyttet butikken inn i nye lokaler i Storgata 9. Det var stor nyåpning med byens varaordfører til stede og rekordomsetning første dag. Så gikk det bare noen få uker før man måtte stenge ned en periode på grunn av koronapandemien.
NMS Gjenbruk Bodø har nærmere 20 medarbeidere. En av dem er i butikken fem dager i uka. Noen er to-tre dager ukentlig, andre en gang i måneden, eller blir forespurt når det er behov. Styrelederen selv er i butikken i hvert fall tre dager i uka.
Det er per i dag bare kvinnelige medarbeidere i selve butikken. Men det er fem menn som en dag i uka kjører rundt og henter varer. I styret, som teller fem medlemmer og et varamedlem, er det én mann med.
– Jeg synes det er viktig at begge kjønn er representert i styret, sier Riibe.
Butikksjef på omgang
Butikken har ikke egen butikkleder. Det har vist seg vanskelig å få noen til å ta på seg det ansvaret. Man har løst dette ved at medlemmene i styret har hver sin ansvarsuke der de fungerer som butikksjef.
Butikken har åpent fem dager i uka, fra tirsdag til lørdag. Mandag er det ryddedag i butikken.
Meningsfylt å være med
– Hvordan kom du selv med i arbeidet i gjenbruksbutikken?
– Jeg hadde ikke noen bakgrunn fra NMS, bortsett fra at jeg som jentunge var med i en misjonsforening i Glomfjord, der jeg vokste opp. Jeg har hatt mitt arbeid i skolen. Var rektor ved Tverlandet skole, og avsluttet som rektor på Hunstad skole. Som pensjonist, og etter at mannen min gikk bort, måtte jeg finne på noe som gir mening i hverdagen. Jeg finner mening i å hjelpe andre, dele de godene vi har, og være med i fellesskap. Jeg er med i en NMS-forening nå, og de fleste medarbeiderne har en tilknytning til NMS.
– Jeg har rimelig lang organisasjonserfaring, blant annet fra Utdanningsforbundet på ulike nivå. Det er viktig å ha en god struktur på organiseringen av butikkdriften, det gir trygghet. Dessuten er det viktig å snakke til og med hverandre, ikke om hverandre.
Blandet kundemasse
Riibe forteller om ulike kundegrupper som bruker butikken.
– Blant kundene er det en del unge mennesker som ikke har så god råd, og som kanskje er i etableringsfasen. Vi har også en del kunder med bakgrunn fra andre land, ikke minst etter krigen i Ukraina. Vi merker også at det finnes folk fra lokalområdet som ikke har den beste økonomien. En annen kundegruppe er voksne mennesker som er på utkikk etter noe spesielt, ting de kanskje samler på. Det er kunder som er i butikken nesten daglig for å se om det har kommet inn noe nytt når det gjelder bøker, kunst, LP-plater og så videre, sier hun og fortsetter:
– Vi selger mye bøker. En pensjonert bibliotekar ga oss mye skryt for hvordan bøkene presenteres. Hun sa hun var nesten rørt over å se hvor godt bøkene var systematisert, sier Riibe.
Vasker barneleker
Butikken har en barneavdeling i et eget rom. Alt barnetøy og alle leker blir vasket før de stilles ut for salg.
Butikken i Bodø er ikke blant de største når det gjelder omsetning. Butikken satt likevel igjen med en netto på cirka 500 000 kroner i fjor etter alle utgifter var betalt.
– Fortsatt kommer folk og spør om hva NMS er for noe. Derfor har vi fått en stor plakat ved inngangen som forteller hvem vi er og hva NMS står for. Butikken vår har noe å tilføre for Bodø og Salten-regionen. Vi har hatt kunder utenfra vår region også. Folk både fra Lofoten og Harstad har vært her og handlet.
Må flytte neste år
NMS Gjenbruk Bodø har flyttet én gang, og neste år blir det flytting igjen. Butikken har kontrakt i sine nåværende lokaler fram til juni/juli 2024. Da må man se seg om etter nye lokaler i og med at bygården skal rives. Det er NMS Gjenbruk sentralt som tar seg av jakten på nye lokaler. Riibe har et ønske: At man fortsatt skal kunne være sentrumsnær. Hun synes også det er en fordel om de ulike gjenbruksbutikkene ligger noenlunde samlet, slik som nå.
– Det er en stor glede å se at gamle ting kan skinne sammen med andre ting. En gang vi fikk inn en grønn sofa, lurte vi på hva vi skulle sette på bordet foran sofaen. Vi valgte en krukke som vi hadde hatt inne i et år. Morgenen etter var krukka solgt! Det viser betydningen av hvordan man presenterer varene. At man setter de rette tingene sammen, slik at de blir synlige. Vi har to store utstillingsvinduer ut mot gata. En gang laget vi et utstillingsvindu med ting for barn, dagen etter var mye av det som stod i vinduet solgt, forteller hun.
Ønsker flere medarbeidere
– Alle våre frivillige i Bodø gjør en strålende jobb, og deres innsats er avgjørende for at vi skal kunne fortsette driften av butikken. Men vi skulle gjerne hatt enda flere medarbeidere. På årsmøtet for områdeutvalget i Salten orienterte vi om butikken og det å være frivillig butikkmedarbeider. Ellers skjer mye av rekrutteringen gjennom kjennskap og vennskap. Alle menigheter i domprostiet har misjonsavtale med NMS, og vi ønsker at det henger oppslag i alle kirkene som minner menighetene på deres misjonsansvar. Vi ser butikken som et misjonsprosjekt, og som et NMS-ansikt utad. Vi vil utfordre til både å bli med som frivillig i butikken og til å gi ting som kan selges, sier Riibe.