Tilbake til nms.no Etiopiablogg
Meny
Foto: Ole Henrik Kalviknes Last ned

Kraften i helbredelse

I pågående konflikter tilføyes samfunn ofte dype følelsesmessige og åndelige arr som hindrer helbredelse og forsoning. Gjennom traumebehandling (jfr blogg artikkel 12.4.2024) finner deltakere en vei til bedring, fred og håp. Denne artikkelen forteller historien til to personer fra Sør-Etiopia, Abraham Gahano og Solomon Osoma.

Abraham Gahanos historie:

Abraham Gahano, en prest fra Ale-samfunnet sør i Etiopia, bar vekten av mange år med tap og traumer. Da han vokste opp midt i de vedvarende voldelige konfliktene mellom Ale- og Konso-folket, var Abraham vitne til store ødeleggelser og tap av liv, hjem og eiendom. Hans eget hus brent ned til grunnen under et voldelig angrep, og etterlot ham nødlidende og uten mat eller husly.

I årevis ble Abrahams sorg forsterket fordi andre ikke kunne forstå dybden av sorgen hans. Som prest ble det forventet at han skulle være en styrke og støtte for samfunnet sitt, men selv slet han med stor sorg som han ikke kunne dele med noen.

«Jeg hadde alltid følelsen av at ingen forsto smerten min. Som prest ble det forventet at jeg skulle være sterk, men hjertet mitt var tungt av tap. Jeg bar det i det stille, og tenkte at ingen ville forstå det uansett.»

Bildet viser kvinnen Simret med plakater ved veggen

Simret Fekadu fra SIL går med deltakerne gjennom de forskjellige stadiene ved et trauma: den første fasen er sinne og fornektelse.

Da Abraham deltok i traumebehandlingen, var han usikker på hva han kunne forvente. Likevel viste den ukelange workshopen seg å være en livsendrende opplevelse. Abraham lærte at helbredelse begynner med å anerkjenne og uttrykke sorg. For første gang var han i stand til åpent å dele smerten sin, og gjennom dette fant han en følelse av forløsning.

«Jeg tillot meg aldri å gråte før, men i det rommet følte jeg meg trygg til å gråte. Da jeg delte sorgen min med andre, skjønte jeg at jeg ikke var alene. Det øyeblikket jeg åpnet meg var begynnelsen på min helbredelse.»

En av de viktigste leksjonene for Abraham var å kunne lytte og tilby trøst til andre uten å dømme. Han kunne være tilstede for andre og lytte med empati uten å komme med raske løsninger.

«Nå vet jeg hvordan jeg kan trøste andre uten å legge på byrden deres. Jeg lytter, jeg gråter med dem, og jeg hjelper dem å forstå at helbredelse tar tid. Denne workshopen har gjort meg til en bedre prest og et bedre menneske.»

Solomon Osomas historie

Solomon Osoma, en bibeloversetter fra Konso-samfunnet i det sørlige Etiopia, hadde brukt år på å undertrykke en skjult tristhet som fortærte ham. Selv om han hadde en respektert posisjon i samfunnet, var den psykiske smerten fra en misbrukserfaring i egen familie noe han bar alene. Over tid ble denne sorgen så overveldende at Salomon til og med vurderte å ta sitt eget liv. Bare hans dype tro hindret ham fra å sette tankene sine ut i livet; isteden slet han stille med traumet sitt.

«Jeg ble respektert i samfunnet mitt, men innvendig holdt jeg på å dø. Jeg kunne ikke dele smerten min med noen,» innrømmer Solomon. «Tristheten var for stor, og jeg tenkte at jeg måtte bære den alene».

Da Solomon fikk vite om workshopen, var han nølende, men bestemte seg til slutt for å delta i håp om et gjennombrudd. I løpet av uken fant Solomon motet til å dele smerten sin med andre, og gjennom denne prosessen så han at han ikke var alene. For første gang tillot han seg selv å gråte åpent og snakke om kampene sine.

«Jeg trodde aldri jeg kunne snakke om overgrepene jeg gikk gjennom. Men da jeg delte det med gruppen, kjente jeg en enorm vekt løftet av brystet mitt. Jeg var i stand til å åpne opp og innse at helbredelse kommer fra å dele smerten vår og gjennom å hjelpe andre.»

En av de største lærdommene for Solomon var å forstå at lidelse er en universell opplevelse. Workshopen lærte ham at helbredelse starter ved å anerkjenne smerte og tillate seg selv å sørge sammen med andre man stoler på. Denne erkjennelsen var dypt transformerende for ham.

«Gjennom å dele historien min begynte jeg å se at smerten min ikke var noe jeg måtte skjule. Da jeg hørte andres historier forsto jeg at alle har sin byrde å bære, og helbredelse er mulig når vi møter utfordringene sammen.»

Bildet viser plakaten som demonstrerer nybegynnelsen

Håpet ved traumebehandling er at alle klarer å komme til siste stadiet – begynnelsen av et nytt liv.

Abrahams og Solomons historier er bare to eksempler på transformasjonskraften til traumebehandling. Etter hvert som flere samfunnsledere blir opplært til å lede helbredende lignende grupper, vil ringvirkningene av fred og forsoning fortsette å spre seg. Disse historiene viser at et samfunn eller et enkeltmenneske selv med alvorlige traumatiske opplevelser kan begynne den lange reisen mot helbredelse og gjenoppretting.

Les innlegget →

Disippelopplæring i Uganda

Siden 2017 har ungdommer fra forskjellige land fått muligheten til å delta i disippelopplæring gjennom Ungdom i Oppdrag, først i Muizenberg i Sør-Afrika, nå i Uganda. Dette inspirerende programmet har forvandlet liv og styrket kirkenes kapasitet på både lokal og global plan.

Programmet omfatter mest minoritetsgrupper ulike kirker i forskjellige land, men de fleste ungdommene som får støtte til disippeltrening ved UiO kommer fra den nyetablerte Mekane Yesus synoden i Blånildalen, Dall Dambe. De første to som fikk muligheten til å delta på dette inspirerende programmet i Sør Afrika i 2017 var Hambisa Ayana fra Kamashi og Lozran Ayana fra Sedal. Hambisa har vært en dyktig medarbeider i mange år, han leder ungdomssenteret i Kamashi og er i dag regnskapsfører i Dall Dambe synoden. Lozran har vært ungdomsleder og er med i teamet som oversetter bibelen til gumuz. Begge ser tilbake på tiden i Sør-Afrika med stor takknemlighet. I 2023 besto gruppen av fem ungdommer fra Kamashi draktene som fikk trening i Uganda. I dag jobber de aktivt i lokalsamfunnene sine med bl.a. forkynnelse, korledelse og ungdomsveiledning.

For tiden mottar seks lovende unge ledere, fire menn og to kvinner, opplæring ved UiO-senteret «Hopeland» i Jinja, Uganda. Ifølge skoledirektøren skiller 2024-kullet seg ut for sin lærelyst og sin ydmyke holdning. De har vist sterkt engasjement for bønn og bibelstudium, utvikler et økende tillit til å dele evangeliet og viser god helse og motstandskraft. Det viktigste er at de støtter og oppmuntrer hverandre på deres åndelige reise.


De seks studentene støtter hverandre mens de deltar i disippeltreningen i Uganda. F.v.: Dora, Belaynesh, Mesfin, Lencha, Aster, og Gibrana.

Til tross for språkbarrierer i begynnelsen har disse ungdommene gjort enorme fremskritt. De har utviklet ferdigheter i offentlig tale og forkynnelse, bønn og bibelundervisning, tverrkulturell kommunikasjon, diakoni og lederorganisasjon. Deres engasjement for læring har imponert både instruktører og jevnaldrende.

Programmet har ført til stor interesse for videre teologisk utdanning blant deltakerne.


Studentene er samlet til en andakt ved skolen.

To studenter, Dora Biratu og Mesfin Elias, har vist spesielt gode lederegenskaper. For vanlig er Dora elev ved yrkesskolen i Kamashi og holder på med å ta «diplom» i Human Resource Management. Mesfin tok eksamen i informasjon og kommunikasjon ved yrkesskolen i Kamashi og underviser nå i gumuz som morsmål som frivillig ved Kamashi ungdomssenter . Belaynesh Aberiham viser spesielt talent og stor interesse for arbeid med de kvinnelige deltakerne. Hun er regnskapsstudent i Asosa og skal uteksamineres neste år. Veksten og entusiasmen til disse studentene inspirerer andre i programmet.

Til tross for utfordringer som språkbarrierer, kulturelle forskjeller, forholdsvis få kvinnelige deltakere og kompleks pass- og reiselogistikk, viser studentene stor fremgang. Godt samarbeid med Dall Dambe synoden har også bidratt til å overvinne disse hindringene og sikret programmets fortsatte suksess.

Denne investeringen i å istandsette nye ungdomsledere bærer stor frukt når disse kommer tilbake for å tjene lokalsamfunnet sitt og inspirere andre unge mennesker. De uttrykker dyp takknemlighet til NMS for denne livsendrende muligheten og er mer enn villige for fremtidig tjeneste i kirken. Ringvirkningen av denne disippeltreningen går langt utover individuell vekst og styrker hele kirkesamfunnet.

NMS støtten bidrar til å skape morgendagens kirkeledere og sikrer at evangeliet fortsetter å forvandle liv. Gjennom dette programmet blir unge ledere utstyrt med verktøy, kunnskap og det åndelige grunnlaget som trengs for å videreføre kirkens misjon i en verden i stadig endring.

Les innlegget →

Gumuz GT oversettelse: Det går fremover - i små men stødige skritt

Tålmodigheten har lønnet seg: De første bøkene i Det gamle testamentet på sør-gumuz er klare for prøvetrykk i Etiopia.

Bibeloversettelse tar tid, krever tålmodighet og kompetanse. Det vet alle som jobber med gode bibeloversettelsesprosjekter. «Hurtigoversettelser», som enkelte amerikanske organisasjoner oppmuntrer til, ender som regel etter kort tid med skuffelse og uten brukbare resultater.

Oversettelsen av Det gamle testamentet på sør-gumuz var fra starten av rettet mot kvalitet, og siktet ikke på raske og lettvinte resultater. Dette konseptet og samarbeidet med det etiopiske bibelselskapet bærer nå frukter. Prosjektet viser gode resultater, selv om det tar sin tid.


Revisjonen av 2. Mosebok ved bibelselskapet i Addis Abeba i desember – her sammen med representanter fra NMS Etiopia-kontoret

I oktober 2024 var sør-gumuz-oversetterne samlet i Addis Abeba i fjorten dager hos bibelselskapet for en tredje og siste gjennomgang av 2. Mosebok. Den første gjennomgangen av denne boka ble utført rett etter den første oversettelsesutkastet sammen med undertegnede, der vers for vers ble kontrollert mest for å se om innholdet i oversettelsen var korrekt. Den andre gjennomgangen, «community review», fant sted i Kamashi med en større gruppe gumuz-morsmålsbrukere – hovedsakelig lærere og teologer. Denne revisjonen dreide seg mest om den språklige kvaliteten. Nå kom altså den tredje og siste revisjonen med spesialister fra bibelselskapet. Etter det er teksten klar for trykking, og vi håper å kunne utgi et hefte med tre av Mosebøkene som prøvetrykk innen utgangen av året 2025.


Gjennomgang («community review») av Jobs bok på ungdomssenteret i Kamashi i desember 2024

I desember samlet oversetter-teamet igjen mange gumuz-brukere i Kamashi for en ny runde med «community review». Denne gangen var temaet Jobs bok, som ble oversatt for første gang i 2023 og deretter gjennomgått og grundig diskutert sammen med undertegnede. Nå er også Jobs bok klar til å bli formelt godkjent av bibelselskapet i den tredje fasen av revisjonen. Dette vil sannsynligvis ta litt tid, da mange andre deler av Det gamle testamentet venter på den typen godkjenningen og bibelselskapet i Etiopia har svært begrenset kapasitet.


Første revisjonen av Salmenes bok begynte i november 2024 via video møter sammen med undertegnete. På skjermen fra venstre: oversetterne Zegeye Belew og Lozran Ayana

Salmenes bok gjennomgår for tiden den første fasen av revisjonen sammen. Dette er en interessant, men også vanskelig og svært tidskrevende oppgave, da vi ikke bare drøfter innholdsmessig spørsmål, men også språklige særegenheter av denne typen poetiske tekster.

Så oversettelsen av Det gamle testamentet til gumuz går sakte, men sikkert fremover. Vi håper at alle som er involvert har tålmodighet og utholdenhet nok til å bringe dette store og viktige arbeidet til en vellykket avslutning. For øyeblikket ser det ganske bra ut for det!


Selve synodepresidenten i nye Dall Dambe synoden, Rev. Abera Negeri (t.v.), er med under «community review» i Kamashi. I midten Rev. Sudi Gote, eneste kvinnelige oversetter

Les innlegget →

Traumebehandling ved Mekane Yesus-Seminaret

Ved Mekane Yesus-Seminaret (MYS) i Addis Abeba finnes det en sirkel for kvinnelige teologer. Disse kvinnene organiserte en innføring i traumebehandling gjennomført av kompetente personen fra SIL.

«Etiopiere har stor utholdenhet når det kommer til lidelse», er det noen som har uttalt.

Konflikt, krig, flukt, overgrep og ulykker er dessverre ikke fremmedord, men en altfor nær virkelighet for de fleste. Nesten alle kjenner noen som har vært gjennom en traumatisk opplevelse. Dette er bakteppet for at «Female Theological Circle», sirkelen for de kvinnelige teologene ved Mekane Yesus-Seminaret, med Dr. Ebisse Gudeta i spissen, organiserte en innføring i traumebehandling.

Ebisse mistet nesten barna sine i flommen som ødela store deler av tomta på Seminaret for 3-4 år siden. Hun og barna fikk tilbud om traumebehandling i etterkant. I tillegg vet hun at mange på en eller annen måte er rammet av konfliktene som har vært i landet de siste årene. Hun har derfor vært opptatt av at de kvinnelige teologene også skulle få en praktisk innføring og opplæring i traumebehandling.

Fra 12. til 14. desember fikk alle avgangsstudentene ved seminaret, delta på en traumebehandlingsøkt ledet av den kristne språk- og misjonsorganisasjonen SIL som har kompetanse på feltet. Selv om det var de kvinnelige teologene som satte dagsorden, fikk både menn og kvinner delta på opplegget. Skal kirken kunne lindre smerten som mange medlemmer bærer på, er det viktig at både de kvinnelige og mannlige kirkelige ansatte vet hvordan traumer håndteres og behandles. Ekspertisen var innleid fra SIL, en annen av NMS sine partnere i Etiopia. Seks til åtte kursledere var fordelt på 130 avgangselever.

Mihret Zenebe Gebrehana, er en av de unge og lovende lærerne ved MYS, og hun forteller begeistret fra dagene de har hatt sammen.

– Det var intenst. De fleste var motivert til å lære hvordan de kunne hjelpe andre som hadde gjennomgått traumer, men kursledere gjorde det klart at en først må bli leget selv før en kan lege andre. Hver dag begynte med morgenandakt og bønn. Så ble vi delt opp i flere lag med et par kursledere på hver gruppe. Vi begynte med å snakke om hva et traume er. Ordet kan brukes i forbindelse med mer eller mindre alvorlige hendelser. I denne settingen ble vi oppfordret til å ikke dele hendelser som vi ikke var komfortable med å dele i en såpass stor gruppesetting som vi var en del av. Samtidig kjente vi hverandre godt og øktene ble likevel svært virkelighetsnære. Mange kom i kontakt med underliggende følelser. Den viktigste læringen var kanskje hvor viktig det er å lytte til noen sin historie uten nødvendigvis å gi råd slik vi ofte har for vane å gjøre. Å snakke ordentlig ut til noen som virkelig lytter, kan være lindrende i seg selv. Siden dette opplegget er knyttet til sjelesorg og veiledning i en kirkelig kontekst, snakket vi også om at vi kan klage til Gud og bringe våre byrder innfor ham. For dem som kom i kontakt med dypere utfordringer og hadde behov for mer oppfølging kunne SIL tilby gratis oppfølging og videre bearbeiding gjennom dem. Deltakerne fikk også tilbud om å bli med på dag fire i forlengelse av innføringen. Dette var for de av oss som selv ønsker å organisere og gjennomføre traumebehandlingsøkter for eksempel i våre menigheter. Er man godkjent som kursleder, kan man gjennomføre egne traumebehandlingsøkter, men med SIL som en slags mentor. SIL ønsker flere kursledere og har godt studiemateriell, med veiledning på flere språk.»


Mihret er takknemlige for at hun kunne delta på traumebehandling.

Mihret selv ønsker å fordype seg mer i traumebehandling i sin videreutdannelse. Det er et mål og et ønske om å inkludere traumebehandling for alle studenter i forlengelse av sjelesorgsfaget og praktisk teologisk utdannelse på MYS og hun kan muligens bidra med mer kompetanse på dette feltet i fremtiden.

Les innlegget →
Flere blogginnlegg

Følg
bloggen

Få varsel om nye blogginnlegg på e-post.


Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp