Ting og tang på topp
Siri Lindtveit, som er daglig leder for NMS Gjenbruk, forteller om et bredt varespekter i butikkene. Men en oversikt over hva folk kjøper, viser at kategorien «Ting og tang» er den mest populære. Faktisk utgjør salg av varene i denne gruppen over halvparten av omsetningen i NMS Gjenbruk; 48 millioner av total-omsetningen på 87,5 millioner.
– Det er nok slik at mange av kundene som kommer inn i en gjenbruksbutikk ikke har planene klare for hva de skal kjøpe. De ser seg gjerne litt rundt og oppdager en liten skatt, kanskje noe litt underlig, som de ender opp med å kjøpe, sier Lindtveit, som har en lang liste over produkter som faller inn under «Ting og tang»:
- Sveivesymaskin
- Mobildeksler/vesker
- Servise
- Kjøkkenutstyr (ikke-elektrisk)
- Vaser
- Blomsterpotter
- Nips
- Lysestaker
- Drikkeglass
- Fat
- Trearbeid
- Servietter
- Pyntesand
- Tørkestativ
- Strykebrett
- Kunstige blomster
- Bestikk
- Sølv.
Suksess med klær
Ellers viser omsetningstallene at klær har inntatt andreplass på listen; 12,24 millioner kroner.
– De siste årene har flere og flere butikker begynt med salg av brukte klær. Det viser seg at dette er svært populært blant kundene. Dessuten viser det seg at klær trekker flere kunder inn i butikkene. Det er ikke alltid disse kundene kjøper klær, men ender opp med noe annet, gjerne innenfor det vi kaller «Ting og tang», sier Lindtveit, som understreker at alle varegruppene viser økt omsetning.
Det kan jo også nevnes at salg av Knausen-lys har en jevn økning. Knausen-lys er lys laget av lysstumper som kundene kan levere inn til gjenbruksbutikkene. Fra 2016 har salg av disse lysene økt fra 331.000 kroner til 1.590.000 kroner.
Gull i butikkene
Når Lindtveit snakker om «gullet i butikkene», sikter hun ikke primært til smykker, ringer og andre gullvarer. Nei, hun er opptatt av noe helt annet.
– For at gjenbruksbutikkene våre skal eksitere, er vi avhengig av to ting; betjening og varer. Med betjening mener jeg de 2200 frivillige medarbeiderne som sørger for butikkdriften. Men disse frivillige må jo ha noe å selge. Den andre gruppen som er helt avgjørende for gjenbruksbutikkene, er folk som gir varer. Til nå har vi heldigvis hatt god tilgang på varer, men skal vi fortsette vår vekst, er vi helt avhengig av folk som donerer varer til butikkene, sier hun.