Kjøp her, hjelp der!
Skattejakt og gjøre en god handel. Det kan være motivasjon god nok for de flere hundretusen kundene som er innom de 52 NMS Gjenbruk-butikkene i Norge.
Men at overskuddet fra butikken går til gode formål, er det færre som vet om.
Enkelt budskap
– Derfor ønsker vi nå å formidle hva pengene går til på en enkel og visuell måte, sier Trond Hjorteland som er avdelingsleder for «Kommunikasjon og innsamling» i NMS.
Sammen med NMS Gjenbruk har avdelingen nå utviklet et enkelt budskap der målet er å gi kundene en umiddelbar opplevelse av å være med på noe større enn bare å gjøre et godt kjøp.
– I tillegg ønsker vi selvfølgelig at både frivillige i butikkene og kunder skal få kjennskap til og øynene opp for det viktige arbeidet NMS driver. Gjennom butikkene har NMS et helt unikt møtepunkt med mennesker som kanskje kunne tenke seg å bli frivillige eller givere, dersom de får vite hvorfor NMS Gjenbruk finnes, sier Hjorteland videre.
Kongstanke
Den visuelle «kongstanken» er å synliggjøre at den brukte fotballen, boka eller vinylplata som du kjøper, bidrar til å gjøre livet bedre for medmennesker en annen plass i ett eller flere av de 17 landene der NMS har arbeid. Om det er i form av tilgang på mat, skoleplass eller grunnleggende rettigheter.
– NMS er også blitt utfordret av frivillige i butikkene til å synliggjøre hva overskuddet fra gjenbruksvarene går til. Vi håper og tror at de som jobber i butikkene vil oppleve det som fine og visuelle bidrag inn i butikkene. Både ved at plakatene fanger oppmerksomheten og gjerne skaper litt undring, men kanskje aller mest å få fram at både frivillige og kunder er med på noe større ved å handle akkurat her, sier Hjorteland.
NMS har fått hjelp av Fabel Media til ideen bak kampanjen. De understreker viktigheten av at «Kjøp her, hjelp der!» må oppfattes umiddelbart av kundene i butikken, og med et språk som fungerer også utenfor den «kristelige landsbyen».
– Vi håper nå at flest mulig butikker ønsker å benytte seg av disse plakatene, som kan fås i ulike størrelser og ulike motiver. Dersom dette blir tatt godt imot, kommer vi også til å videreføre «Kjøp her, hjelp der!» på digitale flater som Facebook og Instagram, avslutter Hjorteland.
Ukjent for kunder
Daglig leder i NMS Gjenbruk, Siri Lindtveit, understreker at kampanjen som Hjorteland snakker om, er utarbeidet i tett samarbeid med NMS Gjenbruk.
– Vi har gjennomført en undersøkelse om gjenbruk generelt og NMS Gjenbruk spesielt. De som har svart på undersøkelsen, er et gjennomsnitt av Norges befolkning. Undersøkelsen viser at et flertall av kundene ikke kjenner til at overskuddet fra gjenbruksbutikkene til NMS går til ideelle formål i fattige deler av verden. Denne kampanjen viser kundene at de ved å handle i NMS Gjenbruk er med på å bidra til å gi mennesker et bedre liv. Denne «merverdien» er det viktig å kommunisere til våre kunder.
– Hvorfor bruker dere en bok, en fotball og en LP-plate i denne kampanjen?
– Dette er tilfeldige produkter som det selges mye av i våre butikker. Budskapet er at når du kjøper en brukt vare hos NMS Gjenbruk, får det konkrete følger for mennesker andre steder på jorden. Men det kunne like godt vært andre varer, for eksempel klær, serviser eller møbler, sier Siri Lindtveit.