Raust fellesskap
Hun har nettopp blitt spurt om hvordan de rekrutterer nye frivillige.
– Det er jungeltelegrafen, vi har ikke annonsert noe særlig etter folk.
Den største butikken til NMS Gjenbruk trenger mye folk for at driften skal gå rundt.
– Vi har rundt 100 navn på lista, og vil helst være minst 15 på jobb hver dag, fortsetter hun.
I KASSEN: Liselotte Østby i kassa. – Vi har det sosialt og moro her. I tillegg er det veldig lærerikt, sier hun. Foto: Siv H. Undheim
Butikken starta opp våren 2015, etter initiativ fra daværende leder i områdeutvalget i Follo, Bjørg Andersen. Hun syntes det burde være en butikk i dette området som har stå stor befolkning. For å få med folk sendte hun brev til alle menighetene og misjonsforeningene i området, og spurte om de ville komme på et møte. Hun ordnet også med egnede butikklokaler. Rundt 25-30 personer møtte opp, og de fikk satt et styre. I april åpnet de butikken, og ganske snart begynte kunder å spørre om de kunne være med og jobbe.
Initiativtaker Bjørg jobber fortsatt i butikken, blant annet som Facebook-ansvarlig. Hun er imponert og glad for det de har fått til siden oppstarten.
FRIVILLIG: Bjørg Andersen er fremdeles med som frivillig i butikken, ti år etter at hun tok initiativ til oppstart. Foto: Siv H. Undheim
– Styret og butikkleder har jobba mye med miljøet her, og fått på plass retningslinjer som legger føringer for arbeidet. De har en seriøsitet over arbeidet, og samtidig er det mye humor her. Vi har det veldig moro, forteller hun smilende.
Flinke folk
Høsten 2014 hadde Arnhild blitt pensjonist og flyttet til Ski sammen med mannen, Birger Fossum, som kommer derfra. De hadde bodd i Trøgstad i mange år, og nå ville de bruke pensjonisttida i Ski menighet og på NMS.
– Jeg er veldig opptatt av misjon. Jeg har sett hva det betyr for mennesker som får hjelp, og hvor viktig det er. Så dette ville jeg være med å samle inn penger til, sier Arnhild på avslepen Møre-dialekt.
– Og noen måtte jo være leder, så ble det meg, da, smiler den tidligere læreren.
– Jeg var litt redd for at jeg ikke skulle klare jobben, men det trengte jeg ikke være. Det har hele tiden vært med så mange flinke folk, og med alle disse rundt meg, har jeg fått god støtte.
Oppstartsamtale
Siden det kom folk de ikke kjente og spurte om å få arbeide i butikken, så styret tidlig behov for en oppstartsamtale. Det ble Arnhild sin jobb, og det er det fortsatt.
– Jeg tar alle inn til en samtale der vi snakker om hva NMS Gjenbruk og NMS er, om butikken og hvilke forventninger vi har. Så forteller de litt om seg selv. Vi har et skjema som vi går etter, og det er veldig nyttig. Etter at den frivillige har vært med på cirka fem vakter, tar vi en ny samtale. Da har både vi og den frivillige mulighet til å fortsette eller avslutte samarbeidet.
– Vi forventer ikke at medarbeiderne her har et bestemt livssyn, men vi forventer lojalitet. Jeg forteller at vi er en kristen organisasjon, men spør dem ikke om tro. Samtalen åpner likevel ofte for det, og mange forteller om egen tro. Vi har hatt, og har, medarbeidere med forskjellig religiøs bakgrunn, og det er viktig for meg at her skal alle bli respektert. Vi får også medarbeidere på arbeidstrening fra kommunen eller som har samfunnsstraff. Her skal alle bli akseptert og få komme som de er, uavhengig av tro, legning eller etnisitet, sier hun.
Å snakke om ulikhet
Året etter oppstart kom Jens Døvik inn som styreleder.
– Jens er en klok mann, og i styret snakket vi om at vi som jobber her er veldig forskjellige, og ofte uenige. Vi er nødt til å snakke om hvordan vi skal ha det i butikken. Så på neste medarbeidermøte gjorde vi det, og i fellesskap kom vi fram til våre verdier. Disse verdiene må vi holde varme, derfor må vi snakke om dem ofte.
Arnhild smiler.
– Her er det så mange flinke og fornuftige folk. Jeg sier til meg selv at om det ikke går som jeg vil, så kan det gå bra likevel.
Hun forteller at hun også tar opp verdiene i oppstartsamtalen.
Plan for arbeidet
Siden de er så mange frivillige, er det helt nødvendig å ha en plan og struktur for opplæring. De bruker en opplæringsplan som Kari og Andreas Pihl har utarbeidet, der det står beskrevet hva nye frivillige skal få opplæring og informasjon om.
De har organisert seg med teamledere som har det daglige ansvaret for driften av butikken. De har fire faste teamledere, samt assisterende teamledere, som har ansvar hver sin dag. Arnhild sier at hun og teamlederne møtes fast hver sjette uke, der de diskuterer temaer og felles utfordringer. Videre har de medarbeidersamlinger tre til fire ganger i året, der et av dem er årsmøte.
Butikklederen sender også jevnlig ut informasjon på e-post til alle frivillige.
Tilfeldig
Jens var styreleder fram til i fjor, da ble Kirsti Omberg valgt. Hun er en av dem som gikk innom og spurte om å få jobbe i butikken.
– Det er egentlig ganske tilfeldig at jeg er her, sier hun.
– Jeg var ikke kjent med NMS fra før, men er med i en venninneforening der ei av damene snakka om at når hun ble pensjonist så ville hun begynne som frivillig i butikken her. Da tenkte jeg at det var en god idè. Jeg gikk innom og spurte om de trengte flere folk, og samme uka jeg ble pensjonist, begynte jeg, smiler hun.
To år etter ble hun altså valgt til styreleder. Den tidligere datakonsulenten berømmer arbeidet til forgjengeren sin.
– Jeg er utrolig glad for at Jens fortsatt er med, så jeg kan spørre om alt jeg lurer på.
– Jeg er opptatt av gjenbruk, og trivs veldig godt her. Jeg elsker å prate med folk jeg ikke kjenner, og det er fint å ha noe å holde på med. Det å ha et fellesskap, å ha noe å gå til, tror jeg er viktig.
Og det å gjøre noe som betyr noe for andre, er min motivasjon for arbeidet.
Raus og god atmosfære
De to lederne er opptatt av viktigheten av at alle blir tatt godt imot i butikken.
– Jeg er så imponert over hvor inkluderende og gode folk er her, sier Kirsti, som selv opplevde det da hun begynte i butikken.
– Jeg kjente på en raushet. Det er så gode og varme folk som jobber her.
Lederne forteller at de ofte får høre fra kunder at de synes det er en god atmosfære i butikken.
MUSIKK: Fra musikkhjørnet i butikken, som er veldig populært blant kundene. Foto: Siv H. Undheim
– De sier at det er godt å komme inn her. Vi vet om noen som kommer bare for å være her noen timer og få «fri» fra hverdagens vanskeligheter. Det er veldig fint at butikken kan ha en slik funksjon, sier Arnhild. Hun fremhever at det er et bibelsk ideal å være vennlig mot andre.
Styreleder Kirsti nikker.
– Vi kan ikke stille de samme kravene til alle. Her kommer folk med en restarbeidsevne, og den er ulik. Men vi trenger alle, og alle skal være respektert og akseptert for den de er og de evner og den kapasiteten de har.