Gi en gave
Meny
Foto: Elin Oveland Last ned

For billig? For dyrt?

Hvor mye skal en vare i en gjenbruksbutikk koste? Rundt om i landets mange butikker kan diskusjonen gå varmt når medarbeidere skal bestemme prisene.
Tilbake
Del Facebook Twitter E-post

– Å prise en vare er noe av det vanskeligste man kan gjøre i en gjenbruksbutikk. Alle varene blir gitt gratis. Mange av våre frivillige har meninger om hvor mye varene skal selges for, sier Katrine Pensgård.

Hun er markedskonsulent i NMS Gjenbruk og får av og til spørsmål om hva en vare bør selges for.

– Når jeg får et slikt spørsmål, blir svaret helt skjønnsmessig. Riktig prising handler om å kjenne markedet og forstå hvor mye det er mulig å få for en vare. Det beste spørsmålet vi kan stille oss når vi skal fastsette pris, er: Hvor mye ville DU ha gitt for denne varen?

Dyrt med overprisede varer

Det som uansett er en sannhet, er at en vare som ikke blir solgt også er en verdiløs vare. Hvis prisen er satt så høyt at ingen kunder kjøper den, er varen mer en belastning enn en verdi.

– Den største utgiften for gjenbruksbutikkene er husleie. Hvis for eksempel en sofagruppe blir priset så høyt at ingen kunder er interessert, opptar den plass i butikken som kunne vært bruk til å stille ut varer som blir solgt. I våre ligger varens verdi i hva den selges for, ikke i produksjons- eller innkjøpskostnadene.

– Er det stor uenighet og mye krangel knyttet til prising i butikkene deres?

– Det er riktigere å si at det er mye engasjement. Våre frivillige er opptatt av varene de selger og hvor mye disse kan selges for. Dette er kloke hoder, som alle er i besittelse av sunn fornuft og god vurderingsevne. Men det betyr ikke at de alltid er enige. Noen vil gjerne sette prisene høyt, mens andre er mer opptatt av å finne et prisnivå som gir god varegjennomstrømning i butikken.

Halv pris

NMS Gjenbruk er kjente for sine uker der alle varene i butikken blir solgt for halv pris. I mange butikker er dette en nødvendighet for å få plass til nye varer. Men realiteten er at slike «50 prosent-uker» gir økt totalomsetning.

– Når våre butikker markedsfører at alle varene selges til halv pris, kommer det ekstra mange kunder. De som kommer, kjøper jevnt over mer enn dem som er i butikkene når vi har ordinære priser. Derfor viser det seg hele tiden at slike prisnedsettelser øker den totale handelen i butikken. Det medfører også større overskudd, sier Pensgård, som forteller at flere butikker ikke har hatt mulighet til å gjennomføre slike salgsdager nå under koronapandemien.

Når butikkene annonserer at alt er til halv pris, er pågangen av kunder så stor at i enkelte butikker er det nødvendig med dørvakter for å regulere mengden mennesker i butikken. Frivillige medarbeidere er et knapphetsgode i mange av butikkene. Derfor har det ikke vært mulig å sette opp vaktlister som gir rom for å bruke en ekstra person som dørvakt.

Gjør et kupp

Pensgård har inntrykk av at mange av kundene i de 51 gjenbruksbutikkene i NMS Gjenbruk-kjeden ofte ikke er på jakt etter en bestemt vare.

– Mange kommer rett og slett inn i butikken for å se om de kan finne en «skatt» eller gjøre et kupp. Av og til skjer det at de finner en vare som definitivt er priset for lavt. Men det har vi jo ikke noe imot. At kunder gjør et kupp i en av våre butikker er god markedsføring.

Etterspørselen

At prising er et krevende fagfelt er det ikke bare NMS Gjenbruk som opplever. Magne Rydland, som er daglig leder i bransjeforeningen Omatt forteller at alle gjenbruksbutikkene hele tiden har en pågående diskusjon om prising.

– Å sette rett pris handler for en stor del om å kjenne til etterspørselen. Hvis man finner en pris som kundene er villig til å betale, har man truffet, sier Rydland, og henviser til NLM Gjenbruk-butikken på Hamar.

– Jeg har selv kontor i det samme bygget, så jeg kjenner denne butikken ganske godt. Her selger de utrolig mye klær. Når de har spesielt fokus på denne varegruppen, har de omsatt for opptil 10 000 kroner på en time. Når varene har en pris som ligger mellom 30 og 100 kroner, sier det seg selv at man treffer publikum.

Åge Aleksandersen

Ellers trekker Magne Rydland LP-plater som en varegruppe hvor det er mulig å gjøre et kupp.

– I en av gjenbruksbutikkene hadde de satt en fast pris på alle LP-plater: 20 kroner. I et av platestativene var det en samler som fant en førstegivelse av Åge Aleksandersens første plate. Han betalte med en tjuekroning og solgte den straks videre for 5 000 kroner i et forum der folk var på jakt etter slike innspillinger. Slike fortellinger er med på å farge bildet av hvordan livet i gjenbruksbransjen er, sier Magne Rygland, daglig leder i Omatt.


Nyheter

Suksess med redesign!

Ja, for andre gong blei det arrangert redesign-helg på Kjeldsund.
Les mer

Jubel og Jubileum

NMS Gjenbruk Ålesund har ei jubileumsveke bak seg. 11.november 2023 feira vi 25-årsjubileum for den første NMS gjenbruksbutikken opna på Sola. 25.september 1999 er datoen for butikk nr. 2 i kjeda av dei 52 butikkane knytt til Det Norske Misjonsselskap.
Les mer

Raust fellesskap

– Folk spør om å få jobbe hos oss, sier Arnhild Fossum, butikkleder i NMS Gjenbruk Ski.
Les mer

Jubileum, slutt og oppstart

Det blir litt merkeleg å leve med jubileum, slutt og oppstart på same tid. Men det er akkurat det eg har gjort den siste tida.
Les mer
Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp