Hvordan starte butikk
Vi hjelper deg med å komme i gang – ta kontakt med oss!
Noen praktiske råd:
1. STED:
For å lykkes med drift av en brukthandel bør det være opp mot 5 000 innbyggere som bor eller sokner til stedet. Alle byer egner seg godt, det gjør også distrikts-knutepunkt..
2. FORARBEID:
Når vi har fått kontakt med to-tre interesserte et sted, etablerer vi et foreløpig styre med minimum leder, sekretær og kasserer. Deres oppgave vil være å knytte kontakt med flere frivillige medarbeidere, og å stå som ansvarlige i starten. De vil arbeide i nær kontakt med en av våre konsulenter. Det er styret for NMS Gjenbruk som gjør det endelige vedtaket om at en ny gjenbruksbutikk skal etableres.
3. FRIVILLIGE MEDARBEIDERE:
En butikk trenger nokså mange frivillige medarbeidere, det er alltid minimum to personer på samme vakt. Noen ganger deles arbeidsdagen på to vakter. Antall medarbeidere avgjør hvor mange dager i uken butikken kan holde åpent.
4. BUTIKKLOKALET:
Vi trenger et lokale på minst 250 m² og et egnet lager. Gjenbruksbutikken bør ligge sentralt og nær en god parkeringsplass. Hvor høy husleie vi kan godta må vurderes ut fra beliggenhet og areal.