Ønsker å gi barn og ungdom gode verdier
Avtalen med influenserne som reiste til Madagaskar ble inngått gjennom mediebyrået Nordic Screens. Der er Ivar Steen-Johnsen fagdirektør. Han er begeistret for samarbeidet om Giving Tuesday.
– Dette er et eksempel på et samfunnsansvars-prosjekt for oss, forteller han. – I år har vi formidlet influensere til tre organisasjoner i forbindelse med Giving Tuesday: NMS, Regnskogfondet og Dyrebeskyttelsen Norge. Vi brenner spesielt for oppdrag som er viktige på en eller annen måte og liker prosjekter som bærer i seg gode verdier.
Besteforeldre på Madagaskar
– Jeg tror kanskje min egen families historie spiller litt inn når det gjelder dette med verdier, fortsetter Ivar. – Min morfar Helge Wirak var i mange år misjonsprest og misjonær for NMS på Vest-Madagaskar, og min mormor Lilly Hasle fra Sandefjord drev arbeid der blant barn og kvinner. Min mor Aina er født i Morombe. Eplet har falt nokså langt fra stammen når det gjelder meg, men jeg brenner likevel for å bruke den påvirkningskraften vi har til å påvirke barn og unge med gode verdier.
Skiftet syn på misjon
Familiens tilknytning til Madagaskar gjorde at Ivar syntes influenserne som fikk besøke øya var spesielt heldige.
– Jeg var på Madagaskar i en måned for over 30 år siden, og den turen står fremdeles som «reisen i mitt liv». Vi traff engasjerte og hyggelige misjonærer i Antananarivo, Antsirabe og i Vorehe. Misjonær Laila Sivertsen arbeidet i samme område som min bestefar, og hun tok imot med åpne armer. Bestefar levde den gangen og satte stor pris på at vi reiste ut for å se og lære.
Ivar forteller at han var ganske kritisk til misjonsvirksomhet før han reiste til Madagaskar, men at han endret holdning. – Det er en så stor del av det som handler om skole, helse, omsorg, kompetanseoverføring, rent vann osv, og mange sympatiske og fine mennesker. Så vi endte med å støtte Lailas og NMS’ arbeid, og har satt stor pris på den kontakten.
Stolt av samarbeid med NMS
Ivar Steen-Johnsen var med på å starte Nordic Screens for fem år siden. Sekstiåringen er nok den i sin generasjon i Norge som kan mest om verdens største videoplattform. Tidligere har han både jobbet i NRK og TV2.
– Når barn, ungdom og unge voksne får helt nye medievaner, må nesten bedrifter, organisasjoner og offentlige organer følge med i timen om de fremdeles ønsker å nå frem til det unge Norge. Det er akkurat det NMS har gjort. Det er imponerende, og vi er stolt av hvordan youtubernes opplevelser på video også ser ut til å virke «foryngende» på den eksisterende organisasjonen. Er man glad i NMS er det jo viktig at organisasjonen kommuniserer godt med de som er unge i dag!