Gi en gave
Meny
Foto: Silje Løvdal / NYSATSING: NMS og NMSU sin satsing på unge voksne har fått paraplyen NMS Young. Last ned

Dette er NMS Young

– Vi har lenge kjent på at vi trenger en kanal direkte til studenter og unge voksne, sier Kristian Mjølsnes, som er operativ leder for NMS og NMSUs nye, felles satsing; NMS Young.
Tilbake
Del Facebook Twitter E-post

– NMSU sine sosiale medier snakker først og fremst til barneforeldre, tweens/ungdom og ansatte i kirken. Vi trenger en kanal direkte til studenter og unge voksne, fastslår Mjølsnes.

I lengre tid har NMSU og NMS jobbet målrettet mot unge mellom 16 og 25 år ikke bare internasjonalt, men også i Norge. Dette har blant annet resultert i utvekslingsprogrammer som Ucrew og Global Exchange.

– Vi har også utviklet «grådighetsbekjemper» for å tiltrekke oss ungt, grønt engasjement, og vi har etablert Bazaar både i Oslo, Trondheim og Stavanger, fortsetter Mjølsnes.

Internasjonale Bazaar

Bazaar er NMS sine møtesteder for studenter og unge voksne – fysiske lokaler for samlinger, arrangementer – et sted å henge med andre.

– I samarbeid med Lovasoa Cross-cultural Competence Center etablerte vi nylig Bazaar på Madagaskar – en lørdagskafé for gassere og utvekslingsstudenter ved Lovasoa. For de norske studentene innebærer det at de kan finne samme Bazaar også når de kommer hjem til Norge igjen, forteller Mjølsnes ivrig.

I det hele tatt er mange ulike tiltak for unge mellom 16 og 25 år allerede igang. Utfordringen har vært å få kommunisert disse på en god måte.

– Når vi for eksempel står på stand på Impuls og snakker med ungdommer der, har vi mye å tilby, men det er som å sende dem ut i intet, for vi har ikke en felles plattform å sende dem til, sier Mjølsnes.

Med NMS Young vil alle de forskjellige konseptene bli samlet under én og samme paraply, noe som gjør det langt lettere for unge å finne fram til de ulike tilbudene og for NMS å kommunisere med målgruppen.

Tre prosjektmedarbeidere

– NMS Young er enkelt sagt å samle og jobbe videre med det vi allerede gjør, konkluderer Mjølsnes.

Men ikke helt: Som en del av den nye satsingen skal tre nye prosjektstillinger opprettes i tilknytning til de tre Bazaarene. Prosjektet skal gå over tre år, og stillingene er i 40 prosent.

– De tre skal jobbe i et nasjonalt team sammen med meg. Et viktig mål blir å fange opp studentene som har vært ute gjennom NMS eller NMSU. Hovedmålet er å skape relasjoner med unge og hente synergier fra arbeid som allerede finnes i disse byene. Dette har vi ønsket å gjøre noe med lenge, men det har som regel blitt venstrehåndsarbeid. Nå, med de nye stillingene, kan vi endelig satse, sier Mjølsnes som har tro på det nye opplegget.


Kristian Mjølsnes er operativ leder for NMS og NMSUs nysatsing, NMS Young.

Han håper å få ansatt tre personer så fort som mulig.

En annen nyvinning og en viktig del av NMS Young er givertjenesten SÅ, myntet på studenter og unge voksne: 50 kroner i måneden – svært overkommelig. 60 personer har allerede tegnet seg. Det lover godt.

Young Adventure Club

– Vi har prøvd å få til en satsing mot unge voksne også tidligere, men ikke helt klart å finne en vei for hvordan NMSU og NMS kan gå sammen. Nå har vi hundre prosent tilslutning fra begge, påpeker Kristian Mjølsnes.

På «to do»-lista står også en oppbygning av NMS Young Adventure Club – et opplegg der alle som har vært på utveksling eller på andre måter har jobbet i noen av NMS sine prosjekter inviteres inn.

– Jeg har en drøm om å få til jevnlige Adventure-samlinger på Bazaar. Det kan bli veldig bra, avslutter Mjølsnes, som gleder seg til å bygge opp NMS Young.

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp