Tilbake til nms.no Nyheter frå Japan
Foto: Håkon Tørring / Murakamis vigsling Last ned

Kinki-kirkens generalforsamling 2024

For første gang på 37 år fikk vi i år anledning til å være til stede på Kinki-kirkens generalforsamling som avholdes rundt vårjevndøgn hvert år.

Her holder de fremdeles på noen av restriksjonene fra koronapandemien, selv om de offisielt er opphevet. Bruk av munnbind er fremdeles ganske utbredt i kirken. Da måtte vi bruke det, også under generalforsamlingen, bortsett fra da det ble tatt bilder etterpå.

Under pandemien kunne man ikke møtes i store forsamlinger, så da foregikk hele generalforsamlingen digitalt. Nå kom det en representant fra hver menighet, i tillegg til arbeiderne. Men de fleste sakene var sendt ut til menighetene på forhånd og var blitt godkjent digitalt. Under generalforsamlingen var det derfor bare valgene som ble foretatt. I valg på medlemmer til kirkestyret ble det, stort sett, gjenvalg. Pastor Shigeo Sueoka fortsetter som kirkepresident en ny toårsperiode, og pastor Naoki Sugioka ble gjenvalgt som visepresident.

Prestemangelen er stor i Kinki-kirken. Derfor var det en spesiell glede at generalforsamlingen ble avsluttet med vigsling av en ny prest. Tamami Murakami ble vigslet til prest, og hun skal tjenestegjøre i Rokko og Myodani menigheter. Familie og venner og flere fra Rokko menighet var også tilstede under vigslingshandlingen. Det var gripende å få være med og delta ved forbønnen med håndspåleggelse som representant for NMS, sammen med Merete Hallen, leder for seksjon Asia.

Kinki-kirken er takknemlig for kontakten med NMS og den støtten de får, blant annet gjennom voluntører som gjør tjeneste i kortere perioder. De trenger fortsatt vår forbønn.

Kirkepresident Sueoka

Presentasjon av Murakami