Utdanning for mødre hjelper døtrene

Foto: Klaus-Christian Küspert Last ned
Én av aktivitetene i utdanningsprosjektet for språklige minoriteter i Etiopia er å tilby lese- og skriveopplæring for kvinner som aldri har kunnet gå på skolen, noe som skal også hjelpe døtrene. Det fungerer!
Del Facebook Twitter E-post

Mariyam (t.h.) som verken kunne lese eller skrive har en datter som går 10. klasse og ønsker å bli sykepleier. T.v. Læreren for Berta kvinnene og i midten Marit Mjølsneset, NMS kommunikasjonsrådgiver

Først er vi bare imponert! Damene som er kledd i flotte fargerike kjoler som er vanlige i dette arabisk-prega området, leser med flyt og innlevelse på Berta språket, og ønsker å vise kunnskapene sine ved å skrive ord på tavlen – med latinske bokstaver.

Senere benytter Marit Mjølsneset, kommunikasjonsrådgiver i NMS, som er sammen med oss på denne turen, anledning til et lengre intervju med Mariyam Mohammed, en av de voksne elevene. Mariyam bekrefter hvor mye større verden har blitt etter at hun har fått lære betydningen av tall og bokstaver. Nå kan hun bruke mobiltelefonen og lese hva som står skrevet på skilt og er mye mindre avhengig av andre. Så sier hun følgende:

 

 

Nå har jeg forstått verdien av utdannelsen og kan hjelpe og motivere min datter. Jeg ønsker at alle barna mine skal utdanne seg, få en god jobb og bli fullverdige medlemmer av samfunnet.

Selv har Mariyam aldri gått på skolen. Foreldrene ville ikke sende henne på skolen fordi hun var jente. Det skal ikke gjenta seg!

Fekadu Deressa, lederen for SIL kontoret i Asosa (nr. 2 fra høyre) med staben sin – morsmåls-eksperter for de forskjellige indigene språkene i området, bl.a. Berta og Gumuz.

Før vi reiste ut til Berta landsbyen Abramo ca. 10 km vest for Asosa for å se på lese- og skriveopplæringen for kvinner (Functional Women’s Literacy programme), var vi innom det regionale utdanningskontoret for Benishangul Gumuz regionen. Her har SIL, vår partner i Etiopia, sitt kontor. Fekadu Deressa, leder for SIL kontoret i Asosa, ga oss en detaljert innføring av arbeidet og understreker det gode forholdet mellom SIL og det statlige utdanningskontoret.

 

 

Det er så viktig for staten å ha oss her at vi får gratis kontorplass! De ber oss om å være med når læreplaner utvikles, og vi bidrar gjerne med våre kunnskaper og understreker viktigheten av grunnopplæringen på morsmål.

Fekadu forklarer at  lese- og skriveopplæring for kvinner med minoritetsbakgrunn har to mål: det ene er at kvinnene skal kunne delta aktivt i samfunnet, og for å kunne dette må de lære å lese og skrive. Det andre er at de skal kunne bli bedre mødre, spesielt for døtrene sine. Ved å selv oppleve verdien av utdannelsen kan de spille en aktiv rolle for å sende jentene på skolen og motivere dem til å ta utdannelse. Begge deler fikk vi bekreftet da vi møtte damene i skole-hytta i Abramo.

Klaus-Christian Küspert

 

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp