Undervisning på morsmålet – endelig!
SIL Etiopia har i mange år jobbet med utvikling av minoritetsspråk til skriftspråk og for bruk i skole og voksenopplæring. Nå jobber NMS med å utvide samarbeidet om språkutvikling med SIL.
Menneskene her tørster etter å se morsmålet sitt på trykk og innført som skolespråk, sier Fekadu Deressa, prosjektleder.
I delstaten Benishangul Gumuz har det statlige skolesystemet nå med god hjelp fra SIL introdusert 6 indigene språk i skolen: gumuz, berta, shinasha, gwama, komo og bambasi mao. De kaller dette «multi-lingual education» (MLE), altså flerspråklig utdanning (morsmål, amharisk og engelsk).
I tillegg har de organisert hundrevis av kvinner i alfabetiseringsklasser. Ikke bare lærer de å lese og skrive på morsmålet, men de lærer også blant annet om hygiene, jordbruk, likestilling og familieplannlegging.
Alfabetiseringen har gjort meg stolt over meg selv og mitt språk, og gitt meg mange nye muligheter for fremtiden, sier en berta kvinne fra en landsby utenfor Asosa i Benishangul Gumuz.
I forrige uke var undertegnede på tur til Asosa sammen med Stephen Impey, direktør for språkarbeidet i SIL, Dr Anne-Christie Hellenthal, koordinator for Mao Komo prosjektet (NMS støttet) og Fekadu Deressa, koordinator for MLE prosjektet.
Vi hadde mange interessante samtaler med folk fra det regionale utdanningskontoret, mennesker som utvikler læreplaner og lærebøker på morsmål, og landsbylærere i pilotskolene. Dette hjalp oss som skal utvikle fremtidige prosjektsøknader å sikre at det som planlegges tar lokale utfordringer og behov på alvor.
Tekst: Sophie Küspert-Rakotondrainy
Foto: Stephen Impey