Prosjektbesøk, workshoper og Øst-Afrika seksjonssamling – en god kombinasjon
Et nytt semester begynner og alle er med med stor entusiasme. Foto: Margrethe Berg Heggebø
I forbindelse med seksjonssamlingen har mange av oss vært på feltbesøk, hvor rådgiverne har fulgt opp ulike prosjekter. På en av skolene vi støtter, for barn med hørselshemming, fikk vi være med på åpningen av nytt semester. Det var godt å være sammen med barn og lærere, som ba og sang med tegnspråk. En av misjonærene har lært seg gassisk tegnspråk og ble en viktig brobygger for kommunikasjon. Leder for døveskolearbeidet i Den gassisk-lutherske kirke sa at vårt besøk ga dem mye oppmuntring og styrke.
Hyrdene i Tobyen Ambohimahazo tar vare på alle som trenger hjelp og omsorg. Foto Margrethe Berg Heggebø
På et omsorgssenter (en såkalt Toby) fikk vi være med på gudstjeneste med tale, sang og forbønn. Det gjorde sterkt inntrykk å besøke en «hyrde» (nesten som diakon) som jobber og bor der med familien sin. Hun hadde mye engasjement for å dele Guds barmhjertighet. Hun og de andre hyrdene viser at de bryr seg ved å hjelpe, gi mat og bidra med forbønn og samtaler, fordi når ingen andre bryr seg om dem, så trenger de å merke omsorg. På senteret kommer kvinner som opplever vold i hjemmet, unge menn som har begynt å ruse seg under universitetsutdanning og flere som har fått kastet forbannelser over seg, forteller kvinnen. NMS har akkurat startet et samarbeid om å styrke arbeidet med psykisk helsebehandling i tobyene. Snart reiser to personer fra vårt psykiske helseteam av frivillige i Norge for å bidra i en workshop sammen med kirkens helsedepartement og arbeidere i tobyene. Målet er å finne ut om man kan bruke metoder fra familieterapi i Norge og tilpasse det til en annen kontekst. Hyrdebevegelsen ønsker å fortsette med forbønn, men også lære nye tilnærminger i behandlingen av psykisk helse.
Helsesenteret i Vorehe fikk også et besøk. Simonette leder dette helsesenteret på et lite tettsted i sør, nord for Toliara. Befolkningen får kvalifisert hjelp og mange gravide kommer til svangerskapskontroll og fødsel. Også skolene i og rundt Vorehe som får NMS støtte ble besøkt. Det betyr mye å bli sett og hørt.
Etter samlingen ble det avholdt både «Use Your Talents» workshop og to workshoper om klimasmart landbruk, en på fransk og en på engelsk. To av oss dro til Det teologiske seminaret SALT i Fianarantsoa for å undervise studentene. På veien hjem ble det også stopp i Etiopia, for noen som bor i Europa, for å være med på en tverrkulturell trening i regi av SIL.
På selve seksjonssamlingen fikk vi bli bedre kjent og sammensveiset som kollegaer, blant annet ved å se hverandres gaver og talenter. Vi har fått ny kunnskap om beredskap og sikkerhetsrutiner, Guds ord, vår relasjon til Jesus, Bibeloversettelse, miljø, gender, Use Your Talents og mye mye mer. Vi har bedt, kjent på Guds velsignelse, hatt måltidsfellesskap og blitt inspirert.
Kirkens generalsekretæren Kotobesoa holdt prekenen på gudstjenesten. Foto: Egil Helland
På toppen av alt fikk vi en felles tur til Mangarano, der det tidligere har vært et leprasenter med opptil 800 pasienter på det meste. Her fikk vi sett barnehjemmet, boligene og kirken på senteret. Leprasenteret skal nå restaureres og settes i stand til å bli et psykososialt helsesenter. Dette er enda en satsing sammen med kirken, der kirken ønsker økt kompetanse innen psykisk helse. Kirkens generalsekretær var med til Mangarano og det ble holdt gudstjeneste sammen med lokalbefolkningen på flere språk. Det var gripende å gå til nattverd med flere nasjoner representert, med søstre og brødre som bøyde kne sammen for å ta imot nattverd.
Arild Bakke overrekker boka til Clarisse og Jao. Foto Egil Helland
På siste dagen av seksjonssamlingen kunne rektor på lærerhøyskolen, Clarisse, og hennes kollega, Jao, ta imot en gave fra NMS: Forlaget Vakoka Vakiteny trykker bøker på gassisk og ett av dem er et lite hefte med mange leker som kan brukes i skolen, Mihisa 1. De aller fleste lekene trenger ikke utstyr, noe som er spesielt bra for skolene på landet, hvor tilgangen til materiell er svært begrenset. Lekene skal gi avveksling i skolehverdagen, og kan godt brukes innen undervisningen, for å styrke matematikk og aktivisere språkferdigheter. Men det er viktig i seg selv å bare gjøre noe gøy sammen. Disse bøkene skal gis som gave til alle avgangselever i årene som kommer. Slik kan fremtidige lærerne kjenne til boka og hvordan de kan bruke den.