Tilbake til nms.no Kamerunblogg
Meny
Foto: Eline Rangøy Last ned

Planleggingsdag for kirkens skoler

Denne uken hadde kirkens skoler i Ngaoundere felles planleggingsdag. Lærerene på de ulike skolene var samlet til idemyldring og erfaringsutveksling. Temaene var blant andre nasjonalkultur, personlig utvikling og inkludering av barn med spesielle behov.
Del Facebook Twitter E-post

Morsmål

I Kamerun er det 200-300 ulike språk, men undervisningen på skolene er på fransk. Barn som begynner på skolen kan gjerne flere ulike språk; det som mor snakker, det far snakker, det de snakker med vennene sine og gjerne fransk også. Dessverre er det flere som er flaue for å snakke morsmålet sitt for de er redde for å bli mobbet. Hvordan kan skolen formidle at alle språk er bra slik at ingen skal skjemmes over sin bakgrunn?

Personlig utvikling

Et obligatorisk fag i Kamerun er «Personlig utvikling». Det innebærer kunst og håndtverk, heimkunnskap, husdyrhold, jordbruk og andre inntektsbringene aktiviteter. Som det ble understreket på seminaret så kommer ikke alle elevene til å ende opp på et kontor, og ikke alle kommer til å fullføre videregående. Da er det viktig at de har fått lært seg noe praktisk slik at de kan få seg en jobb eller rettere sagt lage seg en jobb. En av lærerene fortalte at hun nettopp hadde truffet en tidligere elev som hun på skolen hadde lært å lage smultboller. Nå hadde hun sin egen smultbollebod og tjente til livets opphold på den måten. De var inspirerende.

Barn med spesielle behov

I Ngaoundere og andre store byer i Kamerun finnes det en døveskole, men for de som bor på landsbygda er ikke dette alltid et alternativ. Hvis man blir plassert som lærer på en liten skole langt fra byen må man derfor være forberedt på å ta i mot elever man ikke nødvendigvis vet hvordan man skal undervise. Rektor på døveskolen, Eliane holdt et foredrag om tegnspråk og hvordan man kan møte og kommunisere med barn som ikke hører. Hun fortalte også at på døveskolen er det ikke bare elever som ikke hører. De tar også i mot autister og barn som er fysisk eller psykisk utviklingshemmet. De fleste har aldri gått på skole og for mange er sosialiseringen de får på skolen vel så viktig som blir undervist.

En av de andre lærerene lurte på om det gikk an å synge når man var døv? Eliane forteller at hun har sett elevene på skolen synge og lovprise Gud så tårene hennes trillet. På det punktet er ikke hørsel eller ikke noe hinder.

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp