Meny

Løftet i tro og verdighet

Foto: Privat Last ned
Jeed og Olav Skjerpe har nå vært misjonærer i nesten fire år i Den evangelisk-lutherske kirken i Thailand. Oppgavene har bl.a. vært å være rådgivere for menighetsutvikling.
Tilbake
Del Facebook Twitter E-post

I løpet av tiden i Thailand har de bodd i to forskjellige byer, begge ved grensen til Laos i Nordøst-Thailand. De understeker viktigheten av støtte og forbønn fra menigheter og foreninger i Norge.

Tilbakeblikk
Olav nevner at NMS i Thailand nettopp har markert 40-årsjubileum for arbeidet. I 1975 ønsket NMS å utvide arbeidet i Sørøst-Asia og det ble da foreslått å starte arbeid i Laos. På grunn av politiske omveltninger ble det i stedet Thailand.
– Jeg synes det er veldig bra at NMS samarbeider på tvers av nasjonsgrenser med partnere fra Finland, Hongkong, Singapore, Japan og Australia, og nå også Madagaskar i den lutherske kirken, sier Olav.

Nordøst-Thailand
NMS sendte de første misjonærene til Thailand i 1976. I 1985 startet arbeidet i Nordøst.
– I dag er det et titalls lutherske menigheter i regionen, og vår oppgave har vært å drive ledertrening sammen med lokale frivillige. Det har vært spennende og lærerikt å være med på dette. Flere er blitt kristne gjennom våre vitnesbyrd, forteller Olav, og legger til, – kanskje har det handlet mest om å se og løfte opp – til tro på seg selv og tro på Gud?

Tilsidesatt
Både Jeed og Olav er fulle av opplevelser og erfaringer, og vil gjerne dele. Eksemplene er mange.
– Ei jente som bodde hos besteforeldrene og ble slått hver dag og tvunget til å arbeide fra tidlig morgen, ble møtt med omsorg og nåde. Dette endret livet hennes og til jul ble hun døpt. Så møtte vi igjen en jente vi hadde kontakt med for over ti år siden. I mellomtiden var hun blitt solgt av familien til to forskjellige menn for å betale gjeld. Hun har likevel ikke gitt opp troen, og en dag håper hun at alt vil bli bedre… En dame som var blitt tilsidesatt av familien, og samfunnet, fordi hun er handikappet med to deformerte bein, har «reist seg opp» – og ledet egen familie til å bli et eksempel for andre.

Barndom
– På fritiden har vi hatt åpent hus for barn. Vi har ønsket å ha et trygt sted for barn å leke og utfolde seg. I Mukdahan drev vi et lite senter for barn ute på landsbygda, hvor barn for første gang fikk kjenne på egen verdighet. I arbeidet har vi vært med å åpne Barnas kirke, som den første menighet bare for barn i Thailand. Her sitter barna på fremste rad, og det er ingen voksne som lager barrierer for at de skal få høre om Gud, forteller Jeed og stråler. Det er tydelig at dette arbeidet har vært viktig og satt sport etter seg.

Utrusting
Gjennom å utruste lokale ledere vokser kirken med flere nye kristne og menigheter.
– Vi har undervist og veiledet rundt 20 lekfolk, som i dag er frivillige ledere rundt i menighetene i Nordøst-Thailand. Vi har utgitt en bok på thai om disippeltrening. Sammen med kirken har vi funnet frem til hvordan denne treningen og veiledningen kan foregå i mange år, selv uten støtte fra partnere, men med iherdige innsats fra lokale prester og evangelister.
Vi har arbeidet for enda mer samarbeid mellom kirker i Asia, representert ved Hongkong og Taiwan, i disippeltrening og menighetsutvikling, sier Olav.

Smilene
Både Jeed og Olav er veldig glad i landet de har tjenestegjort i. Mest av alt har de fått møte og bli kjent med mange flotte mennesker i «Smilenes land».
– I en konfliktfylt og spennende tid for landet er det viktig å ha tro på bedre tider og Guds velsignelse over det gode som skjer. Gjennom Guds nåde og velsignelse kan enda flere bli løftet opp til verdig liv og varig håp for seg selv og sitt land.

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp