Meny

I frykt for ånder eller i fred med Gud?

Foto: Marianne Bratland Largado Last ned
Nan provins, nord i Thailand, har store, frodige fjellområder og høye fjell. Oppe i disse fjellsidene bor det mennesker, noen thaier og en folkegruppe som heter Lua. Her dyrker de risen sin og det de måtte behøve for familien, som grønnsaker, de har noen dyr og stort sett det de trenger til livets opphold.
Tilbake
Del Facebook Twitter E-post

Thailand er et buddhistisk land, men i disse fjellområdene er det ikke mange buddhister. Før mange ble kristne, hadde de en åndetro (animisme). De så ånder og åndeaktivitet overalt, de gikk til heksedoktoren, eller åndedoktoren som de selv kaller han eller hun, når de var syke eller noe ikke var bra.

Tilbud om fred
Åndedoktoren får vite gjennom åndene hva som er grunnen og hva de kan gjøre med det. Dessverre lider mange mennesker på grunn av denne praksisen. Mennesker har også blitt overlatt til å dø, for noe de kunne blitt behandlet for og blitt friske av. Men det er i åndenes makt å avgjøre skjebnen. Man lever i frykt i denne troen, redde for åndene og hva de kan gjøre med deg. Mange får ikke leve i fred pga åndene, men så har det kommet noen som hadde fred å tilby, noen som trodde på Jesus og viktigheten av å fortelle om hvem Han er.

Mange kristne
I kontrast til resten av Thailand er det mange som har tatt i mot Jesus her. Mange landsbyer har mer enn femti prosent kristne, noen så mye som nitti prosent. Guds Ånd kom med fred og de tok i mot. De slapp å leve i frykt for åndene, men heller leve i fred med Gud. De har fred, men jobber fremdeles hardt. Det er et tøft liv oppe i fjellsidene, de jobber ikke mandag til fredag, men de jobber hver dag, hele uka fra tidlig morgen til langt ut på ettermiddagen. Det er svært enkle kår. Selv om mange landsbyer har fått elektrisitet, er det ikke mye moderne å spore. De bor i enkle hytter bygd av tre og bambus, som står på påler over bakken. De er luftige og kjøkkenet er gjerne inne i hytta som en liten bålplass i det lille rommet. Det er sort av sot i taket og man begynner å lure på hvor helsefarlig det er å leve slik, men det er dette som er vanlig.

Sterke inntrykk
Det gjorde virkelig sterkt inntrykk å besøke en liten landsby som opplever forfølgelse. De har bygd en kirke i landsbyen, et veldig enkelt bygg med et tak slik at man har et sted å ha gudstjeneste. De er ikke mer enn ti-femten kirkemedlemmer. Noen hadde sett et hvitt lys fra kirken som har beveget seg mot det buddhistiske tempelet i landsbyen. På grunn av dette ønsket landsbyrådet at kirken skulle rives. Til nød kunne de stenge igjen nåværende inngangsdør, sementere veggen mot tempelet og sette en inngangsdør på en annen vegg, slik at det ikke var åpning fra kirken mot tempelet. Om dette ikke ble gjort innen få dager, skulle kirken rives.

Forbønn og oppmuntring
De kristne lever med trusler og enkelte synes det er svært vanskelig å gå i kirken. Det var godt å møte disse menneskene og komme med oppmuntrende ord fra Bibelen om hva den sier om forfølgelse og hvordan Paulus håndterte det selv. Det er viktig å be for kristne i alle deler av verden, bønn forandrer atmosføren slik at Gud kan nå frem.

Tekst: Marianne Bratland Largado

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp