Meny

Endrer tekstilbransjen

Foto: Fair & Square Last ned
Har du ikke råd til å kjøpe klær laget under gode arbeidsforhold, har du egentlig ikke råd til klær. Det mener Sigmund Hegstad, grunnlegger av det rettferdige klesmerket Fair & Square.
Tilbake
Del Facebook Twitter E-post
Sigmund Hegstad er daglig leder for klesmerket Fair & Square

Sigmund Hegstad er daglig leder for klesmerket Fair & Square.

Nestekjærlighetsbudet, et engasjement for rettferdighet og kjennskap til kinesere og kinesisk språk, førte til at Sigmund Hegstad (29) følte at han måtte gjøre noe i kampen for gode arbeidsplasser. Ikke bare noe, og ikke bare en gang i framtida. Han kjente at det hastet. Da startet han opp klesmerket Fair & Square, med målsettingen: «å endre tekstilbransjen».

– Du vil jo ikke ha en slave i huset ditt som syr og produserer klær under dårlige arbeidsforhold. Så moralske har vi sagt at vi er. Det er bare det at de som jobber under de arbeidsforholdene er et helt annet sted, sier Hegstad, som er daglig leder i Fair & Square.

Heller stoppe enn shoppe
– Man kan ikke kjøpe den billigste t-skjorta bare fordi det passer lommeboka akkurat nå. Har man ikke råd til hva det faktisk koster å produsere, har man egentlig ikke råd til klær. Da må man heller reparere og stoppe klærne man har, til man har spart opp til noe som er laget under gode arbeidsforhold, mener Hegstad.

Det å kjenne kinesere som jobbet på fabrikker under dårlige arbeidsforhold, var det som gjorde det som er et teoretisk problem for mange, til et problem som hastet for Hegstad. Han mener alle har et ansvar når det kommer til å la være å bidra til urettferdighet.

– Det jeg føler at jeg gjør, og jeg synes at alle andre bør gjøre, handler ikke om å være snill og grei. Det handler om å la være å bidra til å opprettholde urettferdighet. Det handler om etikk og om å gjøre ting riktig, mener Hegstad.

Tekstilbransjen i endring

Kinesisk kvinne som syr

Fair & Square har et mål om å skape flere arbeidsplasser.

Fair & Square består i dag av åtte kinesere på fabrikken i Fenghuan i Kina og tolv frivillige personer i Norge. De kinesiske arbeiderne arbeider for en levelønn, på en trygg arbeidsplass med pensjonsordninger og forsikringer. En levelønn vil si en lønn som dekker grunnleggende behov for arbeideren og familien og litt ekstra til sparing eller uforutsette utgifter.

– Mange av de som jobber hos oss, har jobbet på vanlige tekstilfabrikker, med overtid hele tiden, ingen pensjon eller forsikring. For dem har vi endret tekstilbransjen, sier Hegstad.

Dette kommer også fram i en reportasje laget av NRK Dagsrevyen i mai i år, der de besøkte fabrikken i Fenghuan. Her forklarer Long Haiqun, som jobber på fabrikken, at hun nå kan være til stede for sitt yngste barn, fordi arbeidstiden tillater det. Det hadde hun ikke anledning til med sine eldre barn.

– Han begynner på skolen halv åtte, og jeg begynner på jobb åtte. Så slutter han halv fem, mens jeg slutter fem og kan hente ham. På den måten kan jeg ta hånd om gutten min, sier Long Haiqun.

Positiv utvikling
Ifølge kampanjen Clean Clothes Campaign er det vanlig at en arbeider på en tekstilfabrikk jobber opptil 96 timer i uka. Fair & Square sikrer arbeiderne sine en 37,5-times arbeidsuke, slik som i Norge. På grunn av blant annet høyere utdanningsnivå, flere fagorganiserte og kollektive forhandlinger i Kina, slår også færre seg til ro med lave lønninger og dårlige arbeidsforhold. Det viser Fremtiden i våre henders rapport «Dårlig råd med nål og tråd» om tekstilarbeideres kjøpekraft fra 2015. Trenden er, med andre ord, positiv når det kommer til kineseres arbeidsforhold.

Men hvordan forholder norske forbrukere seg til dette med produksjonsforhold? I rapporten Status etisk handel – Forbruker 2017, utarbeidet av Initiativ for etisk handel (IEH) og Innsikteriet, kommer det frem at over halvparten av den norske befolkningen over 18 år er bekymret for å risikere å kjøpe varer som er laget under uforsvarlige arbeidsforhold. Likevel er det bare 22 prosent av befolkningen som faktisk undersøker arbeidsforhold og bærekraft nærmere ved produkter når de handler.

Sigmund Hegstad mener at dette kommer til syne når klesmerket Fair & Square skal selge inn produktene sine til klesbutikker. Mange av dem er vant til en utsalgspris på andre t-skjorter som tilsvarer innkjøpsprisen for de mer rettferdigproduserte t-skjortene. Da synes butikkene fort at prisen blir for høy for forbrukeren etter at de har lagt til sitt påslag, forklarer Hegstad.

– I utgangspunktet er mange opptatt av etikk. Men det er, for veldig mange, pris som veier tyngst, når man setter pris og gode arbeidsforhold opp mot hverandre.

Men dette gjelder ikke for alle nordmenn, kan Erik Lindsay Griffin i Innsikteriet fortelle.

– 29 prosent av befolkningen er det vi kaller aktive etiske forbrukere, som er bekymret, og som velger bort varer som de tror bidrar til uforsvarlige arbeidsforhold eller som ikke er bærekraftige. Disse etiske forbrukerne bidrar til å legge press på produsenter og importører.

Handler om nestekjærlighet
Som kristen, mener Sigmund Hegstad at man også bør være spesielt bevisst sitt ansvar. Han sier arbeidet han gjør i Fair & Square handler om nestekjærlighet.

– Det handler om å følge nestekjærlighetsbudet og hva det faktisk betyr. Ikke bare når jeg har overskudd, har lyst eller når det passer. Når jeg har muligheten til å gjøre dette, har jeg et ansvar for å faktisk bidra. Jeg håper at enda flere, i hvert fall kristne, føler at man egentlig ikke har noe valg, sier Hegstad.

Initiativ for etisk handel (IEH) ble i sin tid stiftet av blant annet Kirkens Nødhjelp, og de presiserer at de synes det er flott med alle som vil sette fokus på etisk handel, men noen formening om kristne aktørers forbruk av etisk produserte varer har de ikke.

– Vi har ikke noe statistikk som sier noe om kristne aktører bidrar mer eller mindre til etisk handel. Vi vet heller ikke om kristne aktører er mer positive enn andre, skriver Unni Grevstad i IEH i en e-post til Misjonstidende.

Vil overta hele produksjonen
I dag syr Fair & Square overdeler til kvinner og menn, med en plan om å overta hele produksjonen og har også et prøveprosjekt på å farge stoffet. Neste steg vil være å overta tekstilproduksjonen, slik at de kan sikre gode arbeidsforhold hele veien, forteller Hegstad. Han sier også at de opplever en positiv utvikling når det kommer til etterspørsel. På denne måten kan de fortsette å skape flere arbeidsplasser i tiden som kommer.

– Sånn sett er ikke Fair & Square så viktig i seg selv. Hovedmålsettingen er å skape gode arbeidsplasser. Om vi gjør det gjennom produksjon eller gjennom merkevare, er underordnet, sier Hegstad.

Tekst: Heidi Olsen

Artikkelen er hentet fra Misjonstidende nr.4 2017. Klikk her for å lese e-utgaven av magasinet.

 

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp