Meny

Bruker YouTube-stjerner for å få nye givere

Foto: NMS Last ned
Det Norske Misjonsselskap (NMS) sender YouTube-ungdom til slummen for å skape engasjement og skaffe nye unge givere.
Tilbake
Del Facebook Twitter E-post

NMS har denne uken tatt med seg fem unge YouTube-stjerner til Thailand for å besøke og promotere deres hjelpearbeid der i forbindelse med kampanjen «Giving Tuesday».

«Giving Tuesday» er en internasjonal bevegelse som presenteres som en motvekt til kjøpedagene «Black Friday» og «Cyber Monday» og arrangeres i Norge for første gang i år. I Norge er kampanjen et samarbeid mellom Norges Innsamlingsråd, Nordic Screens og Puzzel.

– NMS er en av elleve norske organisasjoner som ønsker å lansere «Giving Tuesday» i Norge. Vi ønsker at også ungdomsgenerasjonen skal engasjeres og inspireres, forteller Stina Margrete Aanderaa Neergård som blant annet jobber med fundraiser-kampanje i NMS.

Søndag 5. november dro Karin Winnem (29), Ellen Aabol (17), Nellie Krokstad (23), Kristine Bremnes (18) og Christopher Mathisen (26) til slummen i Bangkok sammen med NMS-misjonær Margrethe Reve Brandsæter.

– At «våre» youtubere skal formidle dette til sine mer enn 150 000 følgere synes jeg er helt fantastisk. Vi er svært glade for at vi er blant organisasjonene som er med på denne satsingen, sier leder for giverrekruttering i NMS, Øyvind Ulland Eriksen.

Besøk i slummen

I løpet av, og etter turen, vil youtuberne publisere videoer og bilder fra opplevelsene sine på YouTube, og i sosiale medier som Facebook og Instagram.

– Vi vet at arbeidet vi driver i Thailand gir mange familier framtidshåp og muligheter til å komme seg ut av fattigdommen, sier Ulland Eriksen.

Allerede på turens første dag besøkte gruppa et NMS-drevet barnehjem i Bangkok og dro på hjemmebesøk hos noen av barnas familier i slummen. Møtet med en 19 år gammel trebarnsmor ble en sterk start.

– Definitivt en tung dag. Dagen i dag har satt store perspektiver. Litt dumt jeg trengte en tur som dette, for å innse hvor bra jeg har det hjemme i Norge, skriver Nellie Krokstad blant annet på Facebook-siden sin.

23-åringen er youtuber på fulltid og har 42 000 følgere på YouTube og 25 000 på Instagram.

Moren de besøkte i slummen bodde på en madrass i et 6-7 kvadratmeter stort rom sammen med minstemann, mann og en hund. De to eldste barna hadde hun vært nødt å gi bort.

Ikke troende

Youtuber og artist Ellen Aabol forteller til Moss Avis at hun ikke hadde hørt om NMS før hun valgte organisasjonen blant sine topp tre.

– Jeg er ikke kristen selv, men vil vise at man kan støtte en religiøs organisasjon selv om man ikke er troende, sier hun.

Det er Nordic Screens som har tildelt organisasjoner til youtuberne sine.

Aabol, som har 25 000 følgere på YouTube og 35 000 på Instagram, opplever at de unge lett lar seg engasjere gjennom sosiale medier.

– Jeg er veldig takknemlig for følgerne. De er hovedsakelig 10-17 år gamle, og jeg synes det er en super målgruppe. Og de er flinke til å holde seg informer og opplyst, sier hun.

Håper på nye givere

De 11 organisasjonene som er med på «Giving Tuesday» i år er: Barnekreftforeningen, Kreftforeningen, NMS, Foreningen for hjertesyke barn, Kirkens Nødhjelp, Nasjonalforeningen for folkehelsen, Redningsselskapet, Regnskogfondet, Sykehusklovnene, Redd Barna og Mental Helse.

NMS håper kampanjen skal engasjere nye unge givere.

– Vi håper at mange unge mennesker skal få et møte med NMS og vårt arbeid i Thailand, og vi håper selvfølgelig at mange skal kjenne på givergleden og støtte oss, sier Neergård.

Over 60 innholdsskapere på YouTube tilknyttet Nordic Screens opplever og dokumenterer arbeidet til organisasjonene.

Videoene de lager skal publiseres på YouTube og bidra til å spre informasjon og samle inn penger. Hele prosjektet oppsummeres i en stor seks timer lang live-streamsending tirsdag 28. november. KPK

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK

Expand Lukk Søk Meny Mer Expand Arrow Facebook Twitter Instagram Youtube Vimeo Email Tro Kjærlighet Kjærlighet Håp Håp